Het artikel in Pythagoras
Onlangs verscheen er een artikel van mij in Pythagoras.
Hieronder staat hetzelfde artikel.
Je kent vierentwintig waarschijnlijk van de flippo's uit de
Smith's zakjes chips. Je krijgt vier getallen tussen 1 en 9, met
de bewerkingen +, -, x en : moet je 24 maken. Het
24-spel wordt tegenwoordig veel gebruikt in het rekenonderwijs.
Eigenlijk zijn er versies van het spel, afhankelijk van hoe je de
berekening mag uitvoeren.
- Versie 1. Je moet meteen doorrekenen met het getal dat je al
gemaakt hebt. Neem bijvoorbeeld 1129, als je doet 9-1=8, dan
moet je daarna meteen verder met 8. Je mag dan niet eerst 1+2=3
doen. Op deze manier kun je met het viertal 1129 geen 24 maken.
De berekening in versie 1 hebben altijd de vorm ((a # b)
# c) # d, waar elke # staat voor +, -, x
of :. Deze versie wordt veel gebruikt op de basisschool.
-
Versie 2. Het tussenresultaat van de eerste bewerking hoeft niet
meteen gebruikt te worden. Hiervan is (9-1)x(2+1) een
voorbeeld. We eisen wel dat alle tussenresultaten gehele getallen
zijn. Bij de oplossing (9-1)x(2+1) voor 1129 is dat het
geval. Voor 3377 is er echter niet zo'n oplossing.
- Versie 3. Ook de laatste beperking vervalt. Dan is er voor 3377 ook een
oplossing, welke?
Ik heb een spelletje geschreven, genaamd Flippo, dat
gebaseerd is op de tweede genoemde versie van het 24-spel. Later
heb ik nog een versie geschreven, die voldoet aan de derde
hierboven genoemde beschrijving. Dit spel doopte ik
Flipplus. Er wordt een viertal getallen gekozen. De bedoeling is
om binnen twee minuten de oplossing te raden. De opgaven
variëren in moeilijkheidsgraad van zéér eenvoudig tot heel
moeilijk. Daarnaast is er een speciale docentenversie, die kan
worden gebruikt door docenten om geschikte opgaven voor de
leerlingen te selecteren. Mochten de leerlingen na een tijd alle
mogelijke sommen een keer gezien hebben (het zijn er 404, zie
daarvoor ook de aflevering van Pythagoras van oktober 2001, de
ingekomen post), dan kan eenvoudig een ander resultaat, of andere
startwaarden worden gekozen. In dit artikel wil ik uitleggen wat
er kwam kijken bij het schrijven van Flippo. Daarna geef ik enkele
tips voor het oplossen van 24-spelopgaven. Tenslotte eindig ik met
een hele reeks opgaven van verschillende zwaarte. Meer opgaven
staan op mijn homepage www.coster.demon.nl, waar ook Flippo
te vinden is.
Het spel heeft een vrij Spartaans uiterlijk. Ik nodig iedereen uit
om het spel een ander uiterlijk te geven.
de vorm van de berekening
Hoe kom je er met de computer achter of vier getallen samen 24
kunnen opleveren? Het idee is simpel: laat de computer alle
mogelijke berekeningen van +, -, x of : met die vier
getallen, in alle mogelijke volgorden uitproberen. Welke mogelijke
berekeningen zijn er allemaal? Ten eerste heb je te maken met de
vorm van de berekening. Met vier getallen abcd kun je namelijk
op verschillende manieren te werk gaan. Je kunt 'doorrekenen'
zoals in versie 1. Je kunt ook eerst a en b nemen, dan c en d, en
dan tenslotte de beide resultaten. De berekening heeft dan de vorm
(a # b) # (c # d). In totaal zijn er vijf
verschillende vormen mogelijk:
- ((a # b) # c) # d, bijvoorbeeld ((7 + 1) - 4) x 6 = 24,
- (a # (b # c)) # d, bijvoorbeeld (6 : (8 - 6)) x 8 = 24,
- (a # b) # (c # d), bijvoorbeeld (5 + 7) x (9 - 7) = 24,
- a # ((b # c) # d), maar hoeft niet te worden gebruikt voor het resultaat 24,
- a # (b # (c # d)), bijvoorbeeld 6 : (1 - (3 : 4)) = 24.
(*) Kun je nagaan dat dit alle
mogelijkheden zijn om haakjes te plaatsen?
Die verschillende vormen leveren overigens
vaak hetzelfde resultaat. Neem je alleen maar + dan doet de
volgorde er helemaal niet toe: ((4 + 5) + 7) + 8 = (4 +(5 + 7)) +
8 = (4 + 5) + (7 + 8) = 4 + ((5 + 7) + 8) = 4 + (5 +(7 + 8))= 24.
Vandaar dat we bij de keuze van de drie operaties trachten niet in
herhalingen te vallen.
Hoeveel verschillende formules?
In principe kan voor elke # elk van de vier bewerkingen
worden ingevuld. Elke vorm levert dus 4 x 4 x 4 = 64
formules op. Met de vijf vormen en de vier bewerkingen kunnen we
dus in totaal 320 formules maken. Maar veel formules worden dan
dubbel geteld. We zagen al dat de verschillende vormen bij
bepaalde bewerkingen hetzelfde resultaat geven. Ook zijn er heel
wat onzinnige formules bij. Wat te denken van ((a - b) - c) - d
of ((a : b) : c) : d. Het zal wel duidelijk zijn dat met deze
formules en de beginwaarden tussen 1 en 9 nooit als resultaat 24
behaald kan worden. Deze formules heb ik echter wel meegenomen,
omdat ik hetzelfde programma ook wil gebruiken als het
eindresultaat niet 24 moet zijn, maar bijvoorbeeld 1. (Zie opnieuw
het Pythagorasnummer van oktober 2001). In totaal kom ik op 93
verschillende formules:
No. | Formule (Type I) | #1 | #24 |
1.1 | ((a + b) + c) + d = r | 0 | 27 |
1.2 | ((a + b) + c) - d = r | 31 | 4 |
1.3 | ((a + b) - c) - d = r | 140 | 0 |
1.4 | ((a - b) - c) - d = r | 16 | 0 |
1.5 | ((a + b) + c) * d = r | 0 | 24 |
1.6 | ((a + b) + c) : d = r | 23 | 3 |
1.7 | ((a + b) - c) * d = r | 25 | 117 |
1.8 | ((a + b) - c) : d = r | 95 | 0 |
1.9 | ((a - b) - c) * d = r | 16 | 17 |
1.10 | ((a - b) - c) : d = r | 23 | 0 |
1.11 | ((a + b) * c) + d = r | 0 | 38 |
1.12 | ((a + b) * c) - d = r | 35 | 41 |
1.13 | ((a - b) * c) + d = r | 150 | 54 |
1.14 | ((a - b) * c) - d = r | 91 | 30 |
1.15 | ((a + b) : c) + d = r | 0 | 3 |
1.16 | ((a + b) : c) - d = r | 88 | 0 |
|
No. | Formule (Type I) | #1 | #24 |
1.17 | ((a - b) : c) + d = r | 117 | 0 |
1.18 | ((a - b) : c) - d = r | 29 | 0 |
1.19 | ((a * b) + c) + d = r | 0 | 45 |
1.20 | ((a * b) + c) - d = r | 38 | 58 |
1.21 | ((a * b) - c) - d = r | 48 | 25 |
1.22 | ((a : b) + c) + d = r | 0 | 3 |
1.23 | ((a : b) + c) - d = r | 101 | 0 |
1.24 | ((a : b) - c) - d = r | 19 | 0 |
1.25 | ((a + b) * c) * d = r | 0 | 22 |
1.26 | ((a + b) * c) : d = r | 27 | 51 |
1.27 | ((a + b) : c) : d = r | 56 | 0 |
1.28 | ((a - b) * c) * d = r | 8 | 57 |
1.29 | ((a - b) * c) : d = r | 116 | 20 |
1.30 | ((a - b) : c) : d = r | 29 | 0 |
1.31 | ((a * b) + c) * d = r | 0 | 29 |
1.32 | ((a * b) + c) : d = r | 29 | 12 |
|
No. | Formule (Type I) | #1 | #24 |
1.33 | ((a * b) - c) * d = r | 13 | 55 |
1.34 | ((a * b) - c) : d = r | 56 | 9 |
1.35 | ((a : b) + c) * d = r | 0 | 72 |
1.36 | ((a : b) + c) : d = r | 116 | 0 |
1.37 | ((a : b) - c) * d = r | 29 | 16 |
1.38 | ((a : b) - c) : d = r | 27 | 0 |
1.39 | ((a * b) * c) + d = r | 0 | 10 |
1.40 | ((a * b) * c) - d = r | 14 | 10 |
1.41 | ((a * b) : c) + d = r | 0 | 19 |
1.42 | ((a * b) : c) - d = r | 104 | 9 |
1.43 | ((a : b) : c) + d = r | 0 | 0 |
1.44 | ((a : b) : c) - d = r | 15 | 0 |
1.45 | ((a * b) * c) * d = r | 1 | 5 |
1.46 | ((a * b) * c) : d = r | 14 | 29 |
1.47 | ((a * b) : c) : d = r | 54 | 4 |
1.48 | ((a : b) : c) : d = r | 14 | 0 |
|
No. | Formule (Type II) | #1 | #24 |
2.1 | (a - (b * c)) + d = r | 55 | 0 |
2.2 | (a - (b * c)) - d = r | 22 | 0 |
2.3 | (a - (b : c)) + d = r | 32 | 0 |
2.4 | (a - (b : c)) - d = r | 100 | 0 |
2.5 | (a - (b * c)) * d = r | 11 | 18 |
2.6 | (a - (b * c)) : d = r | 29 | 0 |
2.7 | (a - (b : c)) * d = r | 45 | 71 |
2.8 | (a - (b : c)) : d = r | 116 | 0 |
2.9 | (a : (b + c)) + d = r | 0 | 0 |
2.10 | (a : (b + c)) - d = r | 5 | 0 |
2.11 | (a : (b - c)) + d = r | 78 | 0 |
2.12 | (a : (b - c)) - d = r | 72 | 0 |
2.13 | (a : (b + c)) * d = r | 56 | 2 |
2.14 | (a : (b + c)) : d = r | 27 | 0 |
2.15 | (a : (b - c)) * d = r | 29 | 28 |
2.16 | (a : (b - c)) : d = r | 116 | 0 |
|
No. | Formule (Type III) | #1 | #24 |
3.1 | (a + b) * (c + d) = r | 0 | 14 |
3.2 | (a + b) * (c - d) = r | 0 | 70 |
3.3 | (a - b) * (c - d) = r | 36 | 21 |
3.4 | (a + b) : (c + d) = r | 95 | 0 |
3.5 | (a + b) : (c - d) = r | 23 | 0 |
3.6 | (a - b) : (c + d) = r | 23 | 0 |
3.7 | (a - b) : (c - d) = r | 86 | 0 |
3.8 | (a * b) + (c * d) = r | 0 | 17 |
3.9 | (a * b) + (c : d) = r | 0 | 10 |
3.10 | (a : b) + (c : d) = r | 34 | 0 |
3.11 | (a * b) - (c * d) = r | 29 | 24 |
3.12 | (a * b) - (c : d) = r | 29 | 16 |
3.13 | (a : b) - (c * d) = r | 17 | 0 |
3.14 | (a : b) - (c : d) = r | 101 | 0 |
|
No. | Formule (Type IV) | #1 | #24 |
4.1 | a - ((b * c) * d) = r | 12 | 0 |
4.2 | a - ((b * c) : d) = r | 101 | 0 |
4.3 | a - ((b : c) : d) = r | 27 | 0 |
4.4 | a - ((b + c) * d) = r | 22 | 0 |
4.5 | a - ((b + c) : d) = r | 92 | 0 |
4.6 | a : ((b + c) + d) = r | 23 | 0 |
4.7 | a : ((b + c) - d) = r | 95 | 0 |
4.8 | a : ((b - c) - d) = r | 23 | 0 |
4.9 | a : ((b * c) + d) = r | 29 | 0 |
4.10 | a : ((b * c) - d) = r | 56 | 0 |
4.11 | a : ((b : c) + d) = r | 116 | 0 |
4.12 | a : ((b : c) - d) = r | 27 | 7 |
|
No. | Formule (Type V) | #1 | #24 |
5.1 | a - (b : (c + d)) = r | 27 | 0 |
5.2 | a : (b - (c * d)) = r | 29 | 0 |
5.3 | a : (b - (c : d)) = r | 116 | 11 |
|
Toelichting
|
#1 betekent aantal viertallen die 1 opleveren door gebruik te maken van die formule
Voorbeeld
2.10 : #1 (Aantal oplossingen is 5)
|
1. (4 : (1 + 1)) - 1 = 1
2a. (6 : (2 + 1)) - 1 = 1
2b. (6 : (1 + 1)) - 2 = 1
3a. (8 : (3 + 1)) - 1 = 1
3b. (8 : (1 + 1)) - 3 = 1
4. (8 : (2 + 2)) - 1 = 1
5. (9 : (2 + 1)) - 2 = 1
|
Bij 2a en 2b worden weliswaar verschillende oplossingen
weergegeven, maar dit gebeurt met hetzelfde viertal. Om redenen van efficientie
wordt een dergelijke oplossing slechts eenmaal meegeteld.
#24 betekent aantal viertallen die 24 opleveren door gebruik te maken van die formule
Voorbeeld
1.22 : #24 (Aantal oplossingen is 3)
|
1a. ((6 : 1) + 9) + 9 = 24
1b. ((9 : 1) + 6) + 9 = 24
2a. ((7 : 1) + 8) + 9 = 24
2b. ((8 : 1) + 7) + 9 = 24
2c. ((9 : 1) + 7) + 8 = 24
3. ((8 : 1) + 8) + 8 = 24
|
|
formule I is van het type ((a # b) # c) # d
|
formule II is van het type (a # (b # c)) # d
|
formule III is van het type (a # b) # (c # d)
|
formule IV is van het type a # ((b # c) # d)
|
formule V is van het type a # (b # (c # d))
|
|
De kolommen voorzien van #(1) en #(24) geven aan hoe vaak die
formules worden gebruikt om resp. eindresultaat 1 en 24 te
verkrijgen. Zo is eenvoudig na te gaan dat met de formule 1.45
alleen maar 1 te verkrijgen is als alle 4 de startwaarden 1 zijn.
rectificatie
In het eerder genoemde artikel in de post is een lijst opgenomen
van aantal viertallen waarmee de eindresultaten 1 t/m 24 kan
worden verkregen. De redactie meldde in een voetnoot dat de
resultaten voor 24 goed lijken te zijn, echter voor 1 niet.
Inderdaad zijn de resultaten voor 1 en 2 onjuist. De resultaten
hadden moeten zijn:
Dit laatste resultaat houdt in dat er slechts drie viertallen
startwaarden zijn waarmee 2 niet verkregen kan worden (nl. 1117,
1118 en 1119).
Hoe nu verder?
Als we voor een viertal abcd willen testen of je 24 kunt
krijgen, dan zul je alle bovengenoemde 93 formules moeten aflopen.
Bovendien moet je alle mogelijke volgordes van abcd proberen.
Voor 6666 is dat eenvoudig, maar voor 1289 zijn dat 24
volgordes. (Op de eerste plaats kunnen 4 getallen geplaatst
worden, dan zijn er nog drie getallen over die op de tweede plaats
kunnen worden geplaatst, twee getallen kunnen op de derde plaats
geplaatst worden, en tenslotte rest er \'e\'en getal voor op de
laatste plaats, dus 4 x 3 x 2 x 1 = 24
mogelijkheden.) In dit laatste geval moeten er 24 x 93 =
2232 mogelijkheden worden nagegaan, en steeds worden gekeken of
het resultaat op 24 uitkomt. De computer telt het aantal formules
dat bij een zekere combinatie van de 4 getallen tot het
eindresultaat 24 leidt. (Dus ((3+4)+8)+9 en ((4+3)+8)+9 tellen
slechts eenmaal mee.) Op grond van het aantal gevonden formules
wordt de volgende indeling gemaakt:
Aantal formules | Soort opgave |
> 9 | zéér eenvoudig |
6-8 | eenvoudig |
4-5 | gaat wel |
2-3 | lastig |
1 | heel lastig |
Tips bij het maken van een 24-spel opgave
Werk van achteren naar voren
(*) 24 heeft een hele hoop delers: 2, 3, 4, 6 en 8. Als
één van de 4 getallen (zeg a) waarmee je 24 moet maken een
deler van 24 is, probeer dan met de drie overige getallen 24/a
te maken.
(*) Lukt dit niet? Tel bij 24 één van de vier getallen
op, en probeer vervolgens met de resterende drie getallen deze som
te maken. (Of trek van 24 één van de vier getallen af.)
Twee getallen samen
(*) Ga alle mogelijkheden van twee getallen langs. Tel deze
getallen op, of neem het verschil. Is het een deler van 24?
Probeer met de resterende twee getallen dat getal te maken dat
vermenigvuldigd met het voorafgaande getal 24 oplevert.
(*) Je weet dat de eerste stap is het kiezen van twee
getallen en een bewerking. Gewoon domweg wat proberen, even kijken
of het resultaat je zint, en zo niet domweg een andere
getallencombinatie en een andere bewerking proberen, totdat je
eindelijk geluk hebt...
Opgaven
Ik zou zeggen : Leef je nu lekker uit op het 24-spel met de
volgende viertallen:
gaat wel | lastig | heel lastig |
2339 | 2255 | 1168 |
3499 | 4555 | 1479 |
3666 | 1227 | 1799 |
1267 | 2447 | 1668 |
4667 | 4778 | 3388 |
Opgaven bij het 30-spel
Hieronder wordt het 30-spel gespeeld:
gaat wel | lastig | heel lastig |
1237 | 2288 | 5599 |
2669 | 5789 | 6899 |
3349 | 1589 | 7789 |
1479 | 2267 | 4488 |
2689 | 5689 | 2477 |
Het 120-spel
Stel je nu eens voor dat je 5 getallen mag kiezen en nu de
opdracht krijgt om met de bewerkingen +, -, x en :
120 te realiseren. Allereerst moeten we weten hoeveel
formule-types er zijn.
Opgave Ga na dat er 14
formule-types zijn voor 5 getallen
en 4 operaties.
De volgende stap is om de verschillende
operatie-keuzes op te sommen. Er zijn ca. 600 verschillende
formules! 5 Verschillende getallen kunnen op 120 manieren tussen
de operaties worden geplaatst. Kortom, er zijn heel veel
mogelijkheden.
Een lastige opgave
Kies 5 van de getallen 1, ..., 9, en probeer m.b.v. de
operaties +, -, x en : het resultaat 120 te
verkrijgen. Elk van deze opgaven bezit minimaal één oplossing.
(*) Een hele lastige opgave
Probeer met de startwaarden 4, 7, 7, 7, 8 en de operaties +,
-, x en : het resultaat 120 te verkrijgen. Deze
opgave is niet voor niets heel erg lastig!
Deze pagina werd op 4 mei 2004 voor het laatst bijgewerkt